5 tips om je te houden aan je goede voornemens

goede voornemens overzicht

Het is weer tijd om je goede voornemens te gaan bepalen voor 2016. Ik vind dat zelf altijd heerlijk om te doen, een heel vers jaar voor je, waarin van alles mogelijk is.

Hieronder 5 tips om je dit jaar te helpen je aan je goede voornemens te houden:

  1. Schrijf je doelen op. Neem de tijd om je doelen voor 2016 op te schrijven, die maakt ze veel echter dan dat ze maar een beetje in je hoofd hangen. Stel concrete, uitvoerbare doelen.  En stel er niet teveel! Kies 5 hoofddoelen voor dit jaar en schrijf deze ergens op waar je ze elke dag ziet. Dat kan in je agenda zijn, maar bijvoorbeeld ook je badkamer spiegel. Zo zie je elke dag waar je voor wilt gaan dit jaar. Op elke eerste dag van de maand neem ik ook even de tijd om kleinere maandelijkse doelen op te schrijven. Dit zijn de dingen die helpen om je grotere doel in stukjes te breken, waardoor je beter gemotiveerd blijft. Elk doel moet specifiek, meetbaar, uitvoerbaar en tijdsgebonden zijn (SMART).                                                                    goede voornemens
  2. Start elke dag goed. Start elke dag met een goede routine die de toon zet voor de dag die komen gaat. Neem bijvoorbeeld elke dag 10 minuten de tijd om een plan te maken voor die dag. Start met bedenken welke dingen je allemaal moet of wilt doen die dag, en bepaal per taak of het een MOET is of een WIL. Zorg ervoor dat er maar 3 MOETEN taken op je lijst staan voor die dag en één van die taken moet ook gerelateerd zijn aan je doelen voor dit jaar. Start vervolgens met het afwerken van de MOETEN taken en daarna als er nog tijd over is, ga je verder met de WILLEN taken.
  3. Gebruik een goede planner. In plaats van alles in je hoof op te slaan is het veel handiger om een goede planner te gebruiken. Ik geef zelf de voorkeur aan een fysiek exemplaar, dus geen app. In een goede planner kun je je doelen kwijt, je dagelijkse takenlijst, eventueel nog pagina’s om je uitgaven in kwijt te kunnen en ruimte voor je menu planning.
  4. Maak een plan B. Er komt ongetwijfeld een moment dat je het lastig krijgt met je goede voornemen en dat je dreigt terug te vallen in je oude gedrag. Bedenk daarom van tevoren een plan B wat je gaat doen op moeilijke momenten zoals bijvoorbeeld: Als er op kantoor getrakteerd wordt, zorg dan dat je in een la gezonde snacks heb liggen, zodat je die kunt nemen.
  5. Formuleer je voornemen in positieve termen. Dit heeft met de werking van onze hersenen te maken. Als je voornemen is om “niet meer te snoepen”, dan zul je de hele dag aan snoepen denken, omdat je hersenen het woordje “niet” niet snappen. Herformuleer je doel dus bijvoorbeeld in “ik zal alleen maar gezonde tussendoortjes eten zoals fruit en noten”.

Wat zijn jullie tips om goede voornemens vol te houden?

 

 

 

 

 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge