6 tips om op je gewicht te letten in de decembermaand

gourmetten

De waarheid over de feestdagen is dat de Kerstdagen en Oud en Nieuw niet zorgen voor de extra pondjes, maar juist alle dagen erom heen waarin we al meer eten dan normaal.

Hieronder een paar tips om op gewicht te blijven gedurende de feestmaand december:

1. Begin met het maken van een “na de feestdagen” plan.

Als je boodschappen doet voor de feestdagen, neem dan meteen een paar extra gezonde dingen waarmee je restjes kunt opmaken, zoals eieren, vers of bevroren groenten (voor omeletten), Griekse yoghurt, voorgesneden groenten, fruit, hummus en ingeblikte zalm of tonijn (voor het toevoegen aan salades). Dit kan je helpen om weer in de “back to normal” routine te komen.

2. Eet meer, niet minder.

Het klinkt misschien tegenstrijdig, maar de eerste stap om weer op de rails te komen na het over eten tijdens de feestdagen is om daadwerkelijk te eten! Waarom?  Door langere tijd veel minder voedsel te gaan eten, vertraagt je stofwisseling. Als je dan wel wat eet, dan gaat je lichaam meteen op spaarstand. Maak het je missie om drie maaltijden en twee gezonde snacks per dag te eten, en niet langer dan 3 tot 4 uur zonder te eten. Stel een ‘snack alarm “op je telefoon indien nodig.

3. Snacken, niet grazen.

Als je na een grote zak chips nog steeds trek hebt, dan is dat omdat je de twee belangrijkste onderdelen van een bevredigende snack mist, namelijk eiwitten en vezels! Probeer snacks te nemen van ongeveer 150 tot 250 calorieën en en die een combinatie zijn van vezels, zoals hele granen, fruit, groenten met mager eiwit (zoals eieren, peulvruchten, noten, halfvolle zuivel). De combinatie van deze voedingsstoffen zorgt ervoor dat je tevreden bent – niet alleen vol. Eiwit- en vezelrijke snacks zullen je helpen die onbedwingbare trek te weerstaan en houden je langer energiek.

4. Start tracking.

Tal van onderzoek toont aan dat mensen die alles wat ze eten te loggen – vooral degenen die bijhouden, terwijl ze eten – meer kans hebben om gewicht te verliezen en kwijt te raken voor de lange termijn. Start tracking op een app zoals MyFitnessPal, Het zal je helpen je verantwoordelijk te voelen voor wat je hebt gegeten.

5. Sla de extra’s over.

Echte sneaky calorie boosdoeners: met suiker gezoete dranken zoals sap, gezoete koffie en thee, dressings, jus en sauzen, gezoete gedroogde fruit en bijvoorbeeld mayo op sandwiches. Deze doen je calorie inname snel verhogen. Hou het dus bij ongezoete dranken en voedsel.

6. Wees lief voor jezelf.

De nummer één manier om eventuele dieet …. tegen te gaan, is om niet te hard voor jezelf te zijn. Ja, we zijn allemaal mensen die soms een beetje te hard feest te vieren en misschien iets te veel taart eten voor een paar dagen op rij En ja, we zijn er allemaal goed in om onszelf neer te halen als de dingen niet precies gaan zoals gepland. Accepteer dat het zo is, en pak daarna de draad gewoon weer op!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge