Tips tegen een winterdip

images (2)

Met deze tips kom je lachend de winter door!

  • Ga naar het strand. Zeelucht heeft een positieve uitwerking op je humeur. Een strandwandeling maakt je lekker energiek.
  • Luister naar vrolijke muziek. Muziek beïnvloedt je humeur positief blijkt uit onderzoek. Dus zet Happy van Pharrell maar lekker hard aan!
  • Zoek gezelligheid op. Ga vaker langs bij vrienden of nodig ze uit bij jou. Gezelligheid van anderen geeft energie.
  • Eet chocolade. En dan het liefst zo puur mogelijk. Cacao beschermt tegen allerlei kwaaltjes en bevat stofjes die je gelukkiger maken.
  • Eet zonlicht. In deze donkere dagen kan iedereen wel wat extra vitamine D gebruiken, die je normaal binnenkrijgt via zonlicht. Je kunt een tekort aanvullen met voedingssuplementen waar vitamine D in zit.
  • Plan een verwenavond in. Lekker relaxed een bad nemen met geurig zeezout. Het werkt ontspannend en geeft energie.
  • Beweeg! Bewegen is goed voor je geest. Lekker elke dag even een half uurtje buiten wandelen doet wonderen.
  • Zet kleur op tafel. Juist in de winter is het belangrijk dat je volop verse groenten en fruit eet. Eet gevarieerd en “kleurig”. Hoe meer kleur hoe meer voedingsstoffen je binnenkrijgt.
  • Positieve thee. Sint-Janskruid, gember en citroenmelisse helpen tegen depressieve gevoelens. Drink dagelijks 2 a 3 kopjes thee met deze drie en je zult beter in je vel zitten.
  • Blijf veel water drinken. Voldoende drinken houdt je fit, is goed voor je weerstand en je immuunsysteem.
  • Laat in de avond geen tablet/telefoon meer. Door het licht en de straling komt de productie van het slaaphormoon melatonine te laat op gang en gaat deze ’s ochtends te lang door. Met als gevolg dat je moe wakker wordt.
  • Ga voor meer kleur. Onbewust wordt je beïnvloed door de kleuren om je heen. Door zorg voor kleurige kleding en breng wat meer kleur in je huis door middel van bijvoorbeeld kleurige kussens.
  • Ventileer goed. Verkoudheid en griep krijg je vaak in slecht geventileerde ruimten, dus zet elke dag lekker alles even tegen elkaar open en zorg voor frisse lucht.
  • Lach je gelukkig! Lachen verbetert je immuunsysteem, het verlaagt je hartslag, vermindert stress en stimuleert de aanmaak van het gelukshormoon endorfine. Dus begin de dag met een lach!
  • Mediteren. Mediteren helpt tegen depressiviteit en stress.
  • Zet planten in je huis. Uit onderzoek blijkt dat mensen zich prettiger voelen en minder stress en vermoeidheid ervaren met een groene plant in hun huis of op kantoor.
  • Kies voor gezond. Je hebt de neiging als je moe bent om voor ongezond eten te kiezen met veel koolhydraten, suikers en vetten om je beter te voelen. Maar van dit soort voedsel wordt je alleen maar nog meer moe. Kies dus liever voor gezonde voeding zoals fruit en noten.

En mochten al deze tips nog niet helpen, dan hier een laatste tip: Zoek de zon op en boek een ticket naar een zonbestemming!

winterdip

bron: Sante Magazine 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge