Vertraag je leven en geniet meer

lekker-onthaasten2

 

Keuzes, keuzes. Je leven zit er vol mee. Je wilt niets missen en dus kies je liever niet. Zo raas je maar door en kom je tijd tekort om echt aandacht te hebben voor je gezin, je omgeving en jezelf. Zelfs rust moet worden ingepland.. Herkenbaar? Stap dan nu op de rem en start met langzaam leven.Langzaam leven vermindert stress en vermeerdert positieve energie. Maar hoe doe je dat in je drukke leven? Hieronder een aantal praktische tips om langzamer te leven.

  1. Stel lange termijn doelen. Doelen stellen in de toekomst om beter in het nu te leven. Dat klinkt tegenstrijdig, maar dat is niet zo. Lange termijn doelen geven een bepaalde richting aan je leven en die richting heeft invloed op keuzes die je nu maakt. Stapje voor stapje kom je dichter bij je doel en ontwikkel je de visie die daarbij past. Je leeft bewuster. Vraag je af waar je staat over 10 jaar, hoe zie je jezelf, met wie ben je en waar ben je mee bezig? Formuleer dan wat je in die termijn zou willen bereiken of veranderen. Breek dit doel vervolgens op in kleinere stappen. Neem ruim de tijd voor ieder traject en evalueer achteraf. Ga pas door met de volgende stap als je helemaal tevreden bent. Iedere behaalde stap is een mijlpaal die je – doordat je het langzaam doet – ook bewust als een mijlpaal zult ervaren. Dat geeft positieve energie!
  2. Beweeg langzaam. Sporten doen we het liefst snel, hardlopen, wielrennen, in de sportschool. Maar met gewoon wandelen of rustig fietsen verbrand je ook calorieën. En je geniet bovendien meer van de omgeving. Je voelt, ruikt, hoort en ziet veel meer. Je versnelling een tandje lager zetten is als genoeg om veel meer rust en ontspanning te krijgen.
  3. Neem de tijd voor je maaltijd. Na een drukke werkdag is het verleidelijk om vlug met zakjes, potjes en voorverpakte voedingsmiddelen een maaltijd in elkaar te draaien, of een kant-en-klaar maaltijd te nemen. Maar vaak bevat dit eten veel te veel zout.Het is vulling voor je maag en meer niet. Na je werk zit je vaak nog volop in je hoofd. Door zelf groente te snijden en bezig te zijn met je handen kom je weer in het nu terecht. Neem ook de tijd om alles rustig op te eten. Zo voed je je lichaam optimaal en kun je echt genieten van je (gezonde) maaltijd.
  4. Kijk de kunst af van kleine kinderen. Bij kleine kinderen gaat het vanzelf, leven in het moment. Ze staan stil bij alles wat hun aandacht trekt; een mooi gekleurd blad, een vliegtuig in de lucht, vogels in de bomen. Laat je hierdoor inspireren en leef zelf ook eens wat meer in het moment. Heb ook voor de dingen om je heen!
  5. Ruim je huis op. Bevrijd jezelf van dingen die je niet actief gebruikt. In een huis dat uitpuilt van de spullen heb je letterlijk geen ruimte voor een langzaam leven. Houd het overzichtelijk.
  6. Onthaast met yoga of mindfulness. Beiden hebben bewezen gezondheidseffecten. Het beperkt stress, helpt ons creatiever te denken en is zelfs heilzaam bij depressies. Maar bovenal helpt het ons onthaasten, waardoor we overdag productiever zijn en ’s nachts beter kunnen slapen.
  7. Doe één ding tegelijk. Hoe meer dingen we tegelijkertijd kunnen doen, hoe beter denken we vaak, het zogenaamde multitasken…Maar eigenlijk is ons brein helemaal niet gebouwd om meerdere dingen tegelijk te doen. Uiteindelijk gaat het zelfs ten koste van onze concentratie en efficiëntie. Maak daarom keuzes. Je ervaringen zijn veel diepgaander wanneer je je focust op één activiteit.
  8. Speel een spelletje. En dan bedoelen we niet een computerspelletje. Speel eens gezellig met familie, vrienden en/of kinderen een gezelschaps-, bord- of kaartspel. Zo richt je je aandacht op het spel en op de mensen om je heen en ben je volledig aanwezig.
  9. Stel een mediastop in. In een jachtig leven wil je vaak alles volgen. Je kijkt het nieuws en checkt ondertussen Facebook en Twitter. Maar de werkelijke aandacht ontbreekt en je bent zo uren verder. Probeer dus eens om een tv-loze of social media-loze dag in te stellen en doe iets ontspannends. Zet in het weekend je meldingen voor mail en whatsapp berichten eens op geluidloos, zodat je niet meer elke keer de neiging hebt om meteen bij een geluidje je telefoon te pakken.

Heb je zelf ook nog tips om te onthaasten? Wij horen ze graag. Laat dan een reactie achter onder dit bericht.

Bron: Gezondnu. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge